Nagy Éva
Nagy Éva vagyok, középiskolai matematika tanár. Több, mint 20 éves tanítási gyakorlattal rendelkezem, eközben 300+ diákot készítettem fel érettségire általában középszintre, de több tucatot emelt szinten is.
Jelenleg magántanárként tartok matekórákat, online, középiskolás diákoknak, közép- vagy emeltszintű érettségire készülőknek. Úgy gondolom, hogy a leghatékonyabb tanulás az egyéni (nem csoportos) órákon valósul meg, ezért én egy időben csak egy diákkal foglalkozom, hogy a tanuló a legjobb eredményt érje el.
A pandémia alatt azt tapasztaltam, hogy még a jónevű iskolákba járó diákok is ppt-t vagy word dokumentumot kaptak, amelyen matek feladatokat olvashattak, és persze ezt be kellett másolni a füzetbe. Természetesen nem boldogultak vele. Ez elgondolkodtatott, a kódexmásolók már pár száz éve kihaltak, nem lehetne ezt másképpen csinálni?
Ekkor döntöttem el, hogy készítek egy olyan tananyagot, amelyet egyedül, önállóan is tudja használni a középiskolás diák. Az online matekanyag elkészítésénél fontosnak tartottam, hogy nem unalmas, bárhol elérhető netes videókat készítsek, mert azokon bealszanak a fiatalok. Ennek elkészítése közben a több, mint 15 000 megtartott tanóra során összegyűjtött tapasztalatom segített.
A teljes tananyag interaktív. Az éves tananyagot a NAT alapján készült tankönyv szerinti leckékre bontottam. Minden leckében legalább egy interaktív videó és egy interaktív feladatlap van. A témakörök végén egy interaktív összefoglaló feladatlap segítségével lehet készülni a dolgozatra. Állandóan elérhető a teljes gimis elméleti tananyag, és ha kérdés van, akkor videós chaten lehet kérdezni. Ha szükséges, akkor olyan csomag is választható, amelyikben tanulásmódszertani videós segítség is van, amit természetesen nem csak a matektanulásban nyújt segítséget.
Na de mit is jelent az interaktív tanulás?
Az interaktív videókban az elméleten keresztül elmagyarázott mintapélda után a következő feladat kérdése egy felugró ablakban jelenik meg. A feladat írásbeli megoldása (füzetben vagy jegyzettömbön) és a válasz megjelölése után nem csak az eredményt kapja meg a diák, hanem a videó folytatásában a részletes szóbeli szaktanári magyarázatot is. A nehezebb feladatok több apróbb részkérdésre vannak bontva, ezáltal könnyebben megoldhatók. Az interaktív feladatlapok is hasonlóan működnek, de ott természetesen írásbeli a részletes feladatmagyarázat. Minden sikeres megoldás után pozitív megerősítéssel növeljük az önbizalmat, és a tanév során pontokat és érméket is lehet gyűjteni.
Miért jó így tanulni? Azt sokan leírták már, többen tapasztalatból is tudják, hogy ha valamit csak hallunk, abból kb. 20%-ot, ha csak látunk kb. 30%-ot, ha látod és hallod akkor kb. 50%-ot jegyzünk meg, de ha csináljuk, akkor akár a 90% is megmaradhat.
Akiknek nehezen megy a matek, ők is tudják fejleszteni az önálló feladatmegoldó képességet, mert könnyű, egyszerű részkérdésekre vannak bontva még a nehezebb érettségi feladatok is. A videók többször újra megnézhetők, az elméleti hiányosság megkereshető, bepótolható, a feladatlap megoldásával pedig a feladatmegoldó rutint lehet megszerezni.
Akiknek jobban megy a matek, azok pedig egyszerűem átugorhatják az egyszerűbb feladatok megoldásának a magyarázatát, ha helyes választ adtak a kérdésre. A videón minden kérdés kezdő időpontja meg van jelölve, ez segíti a magyarázat kihagyását.
Jelenleg 11-12.-eseknek középszinten érhető el a tananyag, szeptembertől pedig a 9-10. évfolyamosok számára is.
A teljes éves anyag egyszerre elérhető, azaz bármikor bármelyik lecke feldolgozható, bármilyen ütemben, de persze van hozzá egy haladási ütemterv is, amelynek segítségével könnyebb beosztani a tanulásra szánt időt.
Az interaktív Gomatek tanfolyam leckéi ingyenesen itt próbálhatók ki: https://gomatek.hu/ingyenes-lecke/
A 12.-es tananyagok itt érhetők el: https://gomatek.hu/matek-erettsegi-felkeszito/
A 11.-es tananyagok pedig itt: https://gomatek.hu/termekkategoria/11-evfolyam/